HANDELSBETINGELSER
Ved handel hos CAN Woodwork accepterer du automatisk at have læst og accepteret nedenstående handelsbetingelser. Fravigelser er kun gyldige, såfremt at CAN Woodwork udtrykkeligt og skriftligt har meddelt accept heraf.
Aftalegrundlag
Nedenstående almindelige salgs og leveringsbetingelser (herefter "Handelsbetingelser") gælder enhver CAN Woodwork (herefter "Sælger") tilbud, salg, ydelser, solgt varer, aftaler, og leverancer. Det gælder også hvor Kunden (herefter " Køber") foreskriver andre betingelser. Afvigelser fra nedenstående handelsbetingelser er kun gyldige med CAN Woodwork skriftlige accept.
§1 Virksomhedsoplysninger
CAN Woodwork
Højager 30B
5270 Odense N
T: 60 19 50 36
E: info@canwoodwork.dk
Cvr: DK 40371710
§2 Tilbud og ordrebekræftelse
Afgivne tilbud er gældende i 14 dage, medmindre andet er angivet i tilbuddet, og gælder kun i sin helhed. Der kan ikke plukkes emner ud i et tilbud, som altid afgives som et samlet og fast tilbud. Ændres tilbuddets sammensætning af kunde, annulleres forrige tilbud, og et nyt fremsendes af sælgeren.
Der er i vores tilbud ikke inkluderet andre håndværksfag såsom eksempelvis elektriker, VVS-installatør, murer, maler, fugning, m.m. medmindre dette er beskrevet.
Fragt og montering er ikke inkluderet i et tilbud, medmindre dette er beskrevet.
Når CAN Woodwork påbegynder designfasen, dvs.: opmåling, tegning, tilbudsgivning / prissætning og detaljering forpligter Kunden til et beløb på kr. 4.000. Beløbet faktureres kun hvis Kunden efterfølgende ikke laver en bestilling
* Gælder kun for bestillinger over kr. 10.000. ex. Moms
§2.2 Ordrebekræftelse
Efter skriftlig godkendelse af tilbud, indbetales omgående første rate (50% af opgavens fulde beløb) af Kunden. En ordre er kun gældende, når første rate er modtaget og både Kunden og CAN Woodwork skriftligt har accepteret tilbuddet. Dato hvor første rate er modtaget, vil angive startdato for projektet. Fra denne dato starter den aftalte leveringstid. Derefter sender CAN Woodwork en ordrebekræftelse til Kunden via e-mail.
Ændringer i design, materiale, størrelse, finish og/eller fjernelse eller tilføjelse af komponenter, m.m. fra Kundens side efter modtagelse af en ordrebekræftelse kan kun ske med enten et tillægsgebyr eller et nyt tilbud afhængigt af omfanget af projektet og de ønskede ændringer fra kundernes side.
§3 Priser og betaling
Alle priser i tilbuddet er opgjort i danske kroner (DKK), og er inklusive moms (25%) for produkter til private kunder, mens produkter til erhvervsdrivende og offentligt, kommune, stat, er eksklusive moms (25%).
§3.1 Betaling
Betaling foregår i to rater uanset fuldbeløbets størrelsen:
Første rate: 50% af tilbuddets fulde salgskøbesum.
Anden rate: Resterende 50% af tilbuddet fulde salgskøbesum med mindre anden skriftlig aftale er indgået.
Første rate indbetales ved accept af tilbud. Anden rate betales efter fælles gennemgang og godkendelse.
Beløbet indbetales på firmaets bankkonto oplyst i tilbuddet.
Endvidere kan der ved særlige opgaver der stiger i salgkøbesum over 100.000 kr. inklusive moms bede om at der stilles en bankgaranti, eller bankindeståelse, for det fulde beløb inden arbejdet påbegyndes.
Med mindre andet er aftalt, forfalder købesummen til betaling således:
Privatkunder: senest 7 dage netto kontant
Erhvervskunder: senest 14 dage netto kontant
Offentligt: senest 30 dage netto kontant
Ved betaling efter forfald tilskrives der renter på 0,70%, pr. påbegyndt måned, samt et gebyr på 100,00 DKK. Jævnfør handelsloven.
§4 Ejendomsforbehold
CAN Woodwork forbeholder sig fuldt ejendomsretten til det solgte, indtil fuldt betaling af salgkøbesum og eventuelle gebyr og renter er betalt.
§5 Levering og fragt
Fragt er ikke inkluderet i et tilbud, med mindre dette er beskrevet. Såfremt der ikke indgår aftale om levering i et tilbud, anses leveringen som AB "Værksted" (Kunden sørger selv for fragt).
§5.1 Fragt
I de tilfælde hvor fragt indgår i et tilbud anvendes eksternt fragtfirma, fragtpriser vil beregnes særskilt, afhængig af opgavens omfang. Forsikring overgår herefter til fragtfirmaet, så snart varen er i Deres varetægt.
§6 Montage
Montering er ikke inkluderet i et tilbud, med mindre dette er beskrevet.
I de tilfælde hvor montering er inkluderet i et tilbud, gælder følgende:
Der skal være passerbart til lokalet hos Kunden, hvor montagen skal foregå, og lokalet skal være ryddet.
Det er afgørende, at resterende faggruppers arbejde er udført inden CAN Woodwork montage påbegyndes, f.ex VVS, elektriker, maler, tømre, m.m. arbejde. Hvis dette ikke er tilfældet, påbegyndes CAN Woodwork montage ikke, og der vil blive opkrævet en dagssats pr. mand pr. dag for spildt arbejde.
§7 Tegninger
Visualiseringer og beskrivelser af byggeforslag er vejledende og uden ansvar. Visualiseringerne fra CAN Woodwork angives som produktvisualisering. Der tages forbehold for projektændringer fra CAN Woodwork såvel som fra eksterne leverandører og faggrupper. CAN Woodwork tager ikke ansvar for eventuel fejler eller mangler med fremstillede varer, i tilfælde af arbejdstegninger leveret af Kunden eller deres tredjemand.
Ændringer aftalt mundtlige skal bekræftes af CAN Woodwork skriftlig for at holde gyldighed.
§8 Leveringstid og forsinkelse
Når første rate er modtaget, vil den nuværende forventelige leveringstid være 8 - 12 uger. Leveringstid er vejelejende.
Der tages forbehold for forsinket leveringstid fra eksterne underleverandører, på grund af det nuværende verdens situation ifht. ustabilt marked på verdensplan, krigen i Ukraine, energikrise, m.m..
Ligeledes vil kunden blive informeret ved ordrebekræftelse i tilfælde af overbooket kalender.
§8.1 Forsinkelse
Kommer CAN Woodwork til den opfattelse, at aftalt leveringstid ikke kan overholdes, eller at forsinkelse må anses for sandsynlig, vil Kunden modtage skriftlig meddelelse herom samt så vidt muligt tidspunktet for hvornår levering påregnes at kunne finde sted. Forsinket levering af CAN Woodwork er berettiget til at udskyde leveringstidspunktet, såfremt det er nødvendigt af tekniske og/eller andre årsager, herunder forsinkelser fra underleverandører på f.eks. manglende materiale, nuværende ustabilt marked, eller force majeure som beskrevet i §11. Kunden kan ikke påberåbe sig nogen økonomisk kompensation eller erstatningsansvar på grund af forsinkelse hos CAN Woodwork med mindre dette udtrykkeligt fremgår af anden skriftlig aftale. Kunden kan ikke hæve aftalen grundet leveringsforsinkelse, der kan tilregnes sælgeren, medmindre forsinkelsen overstiger 4 måneder. Denne bestemmelse finder anvendelse uanset, om årsagen til forsinkelsen indtræffer før eller efter udløbet af den aftalte leveringstid.
Såfremt levering udskydes på grund af Kundens forhold (fordringshavermora), er Kunden alligevel forpligtet til at foretage enhver betinget betaling om færdig levering er sket. Kunden skal til enhver tid herefter meddele, at faktisk levering kan ske, hvorefter CAN Woodwork inden rimelig tid vil effektuere den udskudte levering. CAN Woodwork skal sørge for, at varerne opbevares for Kundens regning og risiko. På Kundens anmodning skal CAN Woodwork forsikre varerne for Kundens regning. Kunden er i tilfælde af udskudt levering forpligtet til at godtgøre sådanne tab, rimelige omkostninger eller tidsforbrug, der måtte påføres CAN Woodwork. Undlader Kunden at skriftligt opfordre CAN Woodwork til at kunne modtage varerne inden for en frist af 21 dage, som CAN Woodwork ikke bærer ansvaret for, er CAN Woodwork berettiget til ved skriftlig meddelelse til Kunden at hæve aftalen for den leveringsklare del af varerne, som ikke er modtaget på grund af Kundens forsinkelse og/eller misligholdelse.
§9 Mangler
CAN Woodwork forpligter sig til at afhjælpe alle mangler iht. købeloven. Måtte Kunden konstatere mangler efter produktets levering, eller arbejdets aflevering, skal Kunden straks skriftligt underrette CAN Woodwork herom. Efter købeloven skal manglen, eller årsagen til den, være til stede på købstidspunktet.
Forpligtelsen omfatter alene mangler, som opstår under de i aftalen forudsatte arbejdsforhold og korrekt anvendelse. CAN Woodwork ansvar gælder kun skade eller mangler der kan bevises er begået direkt af CAN Woodwork eller deres ansætte.
Det omfatter ikke mangler, som skyldes:
- Kundens eller tredjemand mangelfuld vedligeholdelse
- Forkert montering fra Kunden eller tredjemand side i strid med sælgers instruktioner
- Kundens eller tredjemand ændringer foretaget uden vores godkendelse
- Kundens reparationer, som Kunden eller af tredjemand har udført på fejlagtig måde.
- Skader som følge af usædvanlig brug eller overlast, ligesom de ikke omfatter normal slitage eller forringelse fra Kunden eller tredjemand.
- Ægthed af massivt træ og finere træ egenskaber såsom mindre knaster, misfarvning eller nuanceforskel, åremønster, m.m. vil ikke blive betragtet som manglende, men materialeegenskaber af et naturmateriale.
§10 Ansvar
CAN Woodworks ansvar omfatter kun de mangler, der viser sig inden for 1 år fra den dag, da varen blev leveret til Kunden.
CAN Woodwork er I intet tilfælde ansvarlig for tabt fortjeneste, driftstab, eller andre økonomiske konsekvenstab. I dette tilfælde CAN Woodwork måtte blive pålagt produktansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde CAN Woodwork skadesløs I samme omfang, som CAN Woodwork ansvar er begrænset efter §9. Hvis tredjemand fremsætter erstatningskrav mod Kunden på grund af en produktskade, fejl, eller mangler, skal Kunden straks underrette CAN Woodwork herom.
§11 Force majeure
Følgende omstændigheder hos CAN Woodwork medfører ansvarsfrihed, såfremt de forhindrer aftalens opfyldelse, eller gør opfyldelsen urimeligt byrdefuld.
Arbejdskonflikt og enhver anden omstændighed, som sælgeren ikke er herre over, såsom brand, krig, mobilisering, eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, sygdom, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, medmindre denne mangel kunne forudses af sælgeren, almindelig vareknaphed samt mangler ved, eller forsinkelse af, leverancer fra underleverandører, som skyldes nogen af de, I dette punkt nævnte, omstændigheder.
Omstændigheder som nævnt, der var indtruffet inden aftalens indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse på aftalens opfyldelse ikke kunne forudses på aftaletidspunktet af sælgeren.
Det påhviler sælgeren, såfremt denne ønsker at påberåbe sig nogen ansvarsfrihed som nævnt I denne §, uden ugrundet ophold skriftligt at underrette køberen om denne grund.
Uanset hvad der I øvrigt fremgår af nærværende handelsbetingelser, kan enhver af parterne hæve aftalen ved skriftlig meddelelse til den anden part, såfremt aftalens opfyldelse hindres i mere end 6 mdr. af en begivenhed som nævnt I denne §.
§12 Fortrydelsesret
Specialproducerede varer, som er fremstillet efter Kundens specifikationer, eller har fået et tydeligt personligt præg, er ikke omfattet af returretten. Tilpassede ordrer kan i udgangspunktet ikke annulleres, da de ikke er en lagervare eller standardvare, og er produceret specifikt til ordren.
§13 Reklamation
CAN Woodwork yder reklamationsret i henhold til gældende lovgivning. Der ydes 24 måneders reklamationsret på alle varer. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage, eller afslag i prisen afhængig af den konkrete situation. Ifølge købeloven skal CAN Woodwork dække eventuelle fejl ved levering af varen.
Det er et krav, at varens eventuelle fejl ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet, manglende vedligeholdelse eller anden skadesforvoldende adfærd som i §9. CAN Woodwork skal skriftligt gøres opmærksom på reklamationen indenfor 7 dage.
Det skal udelukkende registreres via e-mail
§14 Misligholdelse
I tilfælde af Kundens misligholdelse af aftalen er CAN Woodwork berettiget til uden yderligere varsel at ophæve aftalen og de hertil knyttede aftaler samt kræve sit tab og eventuelle udeståender betalt.
§ 15 Lovvalg
Enhver tvist mellem CAN Woodwork og Kunden i anledning af aftalen afgøres efter Dansk ret og ved alle retssager skal anlægges ved CAN Woodwork eller Kundens værneting efter CAN Woodworks valg.
§ 16 Persondatapolitik
Ved indgåelse af aftale med CAN Woodwork, er følgende oplysninger nødvendige fra Kunden:
- Navn
- Adresse
- Telefon nummer
- E-mailadresse
- CVR-nr. (for virksomheder)
Vi foretager registreringen af Kundens personoplysninger med det formål at kunne levere varen til Kunden, samt løbende kommunikation. Personoplysningerne registreres hos CAN Woodwork, og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes. Kundens oplysninger videregives eller sælges ikke til tredjemand.